Yazıçı Yunus Oğuzun qələmi: Çingiz xanın qılıncı- Rövşən Novruzoğlu YAZIR
15 Oktyabr 2020 12:41 ƏdəbiyyatƏsər haqqında söz
Araşdırmalara görə Azərbaycanda ilk "koronavirus" kimi qəbul etdiyimiz vəba epidemiyasını məhz Çingiz xan siyasəti gətirib. Ərəb tarixçisi və səyyahı Əbu Abdullah Saleh yazır ki, iti ağızlı ildırımdan tökmə qılıncı özü bir siyasət idi, ağlı, düşüncəsi başqa bir siyasət.Təhlillərə görə (məsələn rusiyalı tarixçi-yazıçı İ.K.Kalaşnikovun 1978-ci ildə nəşr olunan "Dözülməz əsr" kitabındakı kimi) Çingiz xan o vaxt Çingiz xan olurdu ki, onun taktikası ilə döyüş strategiyası üst-üstə düşür bir-birini tamamlayırdı.
Amerikalı yazıçı Teylor Kolduella isə "Monqol" tarixi romanında (1979-cu il , Vaşinqton) iddia edir ki dünyanı sarsıdan, " hikkə və kini ilə yeri-göyü titrədən sərkərdə Çingiz xan ona görə məğlub olmurdu ki, qılıncında zaman, şəxsiyyət və döyüş strategiyası birləşirdi.Bunların-bu döyüş atributlarından biri olmayanda o ya büdrəyir, ya geri qayıdır...ya da mənəvi-psixoloji cəhətdən sakit olmaq üçün öz əsgərinə qılınc çəkirdi"...Böyük qırğız yazıçısı Çingiz Aytmatov xatırladır ki, amerikalı Teylor Çingiz xanda məhz bu xüsusiyyətləri kəşf edib gözəl bir əsər yazıb. Yazıçı Çingiz xanın özü isə "Çingiz xanın bəyaz səması"(1980-ci il) romanını yazır. Zəngin döyüşçü və sərkərdə xarakterinə malik olan çoxcəhətli döyüş qabiliyyətli Çingiz xan yola saldığımız illərdə tarix olaraq qalır.
Mən nə üçün bütün bunları xatırlatdım? Müqayisə etmədən yaxşını yamandan ayırmaq olmur. Yazıçı türk dünyasında ən çətin və şərəfli bir mövzunun-tarixi roman janrının layiqli nümunələrini yaradan xüsusi istedad sahibi Yunus Oğuzun "Çingiz xan" romanını (2020-ci il) Çingiz Aytmatovun "Çingiz xanın bəyaz səması" romanı ilə müqayisə etmək olarmı?
Fikrimcə olar! Çingiz Aytmatovun Çingiz xanında yaddan çıxan cizgilər qəhrəmana və sərkərdəyə məxsus mənəvi-psixoloji duyğular Yunus Oğuzun Çingiz xanında tamamlanır. Tarixi hadisələrə vətəndaş münasibəti mənsub olduğun xalqın, millətin iztirabı çəkilən və çəkilməsi çətin olan əzabları...Yunus Oğuzun "Çingiz xan"ında bu günümüzlə daha dolğun səslənir.Yunus Oğuz qələmə aldığı qəhrəmanı, onu fərqləndirən cəhətləri ətraflı tanıtmaq üçün qəhrəmanın yaşadığı dövrü diqqətlə öyrənib, hadisələrə ötəri deyil, əsl qələm sahibi kimi yanaşıb.Bu onun birinci uğurudur.Alman yazıçısı Kurt David "Qara canavar" əsərində (1966) yazır ki, Çingiz xanı dünyaya yenidən tanıtmağa cəhd edən yazıçılar xoşbəxt yazıçılardır:" Mən inana bilmirəm ki, Çingiz xandan yazan şəxs (mən ona tarixi şəxs kimi yanaşıram) onun kimi mərd, səxavətli, ədalətli...düşmənə qarşı barışmaz olmasın... Açığını deyim ki, mən çox işlərdə ədalətsiz qərarlar verirdim. Bu romandan sonra hiss edirəm ki, mən daha əvvəlki Kurt Davud deyiləm..."
Bu çox maraqlı yanaşmadır. K.Davud həmçinin tatar tarixçilərini də ittiham edir və fransız yazıçısı, sosioloqu Monteskye Şarl Luini xatırladır. Monteskye yazırdı: "...dünyanın heç bir xalqı fatehlik şöhrəti və əzəməti ilə tatarlarla (oxu azərbaycanlılarla - R.N.) yarışa bilməz. Bu xalq-kainatın əsl hökmranıdır. Bütün başqa xalqlar sanki onlara qulluq etmək üçün yaranıb. Bu xalq eyni zamanda həm imperiyalar yaradır, həm də onları dağıdır. Tarixin bütün dövrlərində dünyanı öz qüdrətləri ilə sarsıtmış, həmişə xalqların qənimi olmuşlar." ...Bu müzəffər xalqın yalnız tarixçiləri çatışmayıb ki, onların ağlasığmaz qələbələrinin şöhrətini yaysınlar. Nə qədər ölməz əməllər əbədilik dəfn olunub..." (Bax: Əlisa Nicatın "Müdriklik Məbədi" əsəri. səh773. Tərcümə)
Yazıçı Y.Oğuz xatırladır ki, XIII əsrin əvvəllərində Mərkəzi Asiyada güclü hərbi qüdrətə malik olmuş Monqol dövlətinin qonşu ölkələrə yürüşü bu ölkələri təhlükə qarşısında qoydu. Çingiz xanın (1206-1227) başçılığı ilə təşkil edilmiş monqol feodal dövləti qonşu vilayətləri zəbt etməyə başladı. Yazıçı Yunus Oğuz yazır ki, bu ərəfədə Azərbaycanın vəziyyəti çox acınaçaqlı və çətin idi. İranın, Orta Asiyanın, Azərbaycanın yerli köçəri və oturaq feodal əyanları daxili çəkişmələrə və ziddiyyətlərə son qoymadılar, düşmənə qarşı birgə mübarizə aparmaq əzmi ilə vahid cəbhədə birləşə bilmədilər. Yunus Oğuz əsərində göstərir ki, "...Vahid cəbhədə birləşmək üçün gərək doğulduğun xalqın sərkərdəsi olasan..."
Məlumata görə Azərbaycan xalqının tarixində114 sərkərdə ömrü öyrənilməmiş qalıb. 1945-ci ildə Böyük Britaniyanın baş naziri olmuş U.Çerçell yazırdı ki, bu xalqın (yəni Azərbaycan xalqının) sərkərdələri onu həmişə MAT qoyub. "...Mən bu xalqa ŞAH - dedim... O isə məni MAT qoydu" (U.Çerçell).
Çingiz xanla vərəqlədiyim, oxuduğum kitablarda maraqlı, biri-birindən fərqlənən nüanslar var. Məsələn ingilis yazarı Con Men Çingiz xanı qələmə alarkən onun müdrik, güclü və ağıllı hökmdar olduğunu göstərir. Fransız Mişel Yoanq onun qəddar olduğunu, ingilis V.Yan isə onu dünyanın ən mərhəmətli sərkərdəsi səviyyəsində təsvir edir. Bunlardan fərqli olaraq yazıçı Y.Oğuz Çingiz xanı "iki od arasında" təsvir etməkdən necə deyərlər ləzzət alır. Çünki bu ləzzəti onun qələminə zaman və dövr verir. Belə olmazsa, onun qəhrəmanını - Çingiz xanı sevə bilmərik. Yunus Oğuz Çingiz xanı bizə aparılan döyüşlərdə sevdirmir. O, öz qəhrəmanını həyata atılarkən sevdirməyə çalışır. O, yazır: "Bu balaca oğlan - Çingiz xan olana qədər tayfalararası müharibələrin içində böyüdü. O, uşaq ikən qətlin, xəyanətin, kölənin nə olduğunu bildi..." (s. 86)
Əslində yazıçının böyüklüyü və hadisələrə müdaxiləsi üçün əsas qoyduğu körpülərdən biri də elə budur. Y.Oğuz hadisələri - Çingiz xanı Çingiz xan edən döyüş səhnələrini göstərməklə fərqlənir. Döyüşdən-döyüşə bərkiyir, şan-şöhrət qazanır. Maraqlıdır ki, Y.Oğuz öz qəhrəmanını məğlubolma səbəblərindən birinin üstündə möhkəm dayanır: "Bu yalan məlumatlar və satqınlıq, səriştəsizlik..." Çingiz xanı məğlub edən məhz hiyləgər davranışlar oldu.
Monqol-tatarların Azərbaycanı viran qoymaları, kəndbəkənd, şəhərbəşəhər yandırıb tar-mar etmələri adamın gözü önündən keçir.Monqollar 1220-1222-ci illərdə Azərbaycanın Beyləqan, Şamaxı, ......, Naxçıvan yaşayış məntəqələrində əhaliyə qarşı daha amansız olublar.Məsələn ərəb tarixçisi İbn əl-Əsir şamaxılılar barədə yazırdı ki, "...əhali qılınca sarılmaq lazımdır, bizə ölümdən qurtuluş yoxdur, döyüşmək və şərəflə ölmək yaxşıdır" deyərək düşmənə ciddi müqavimət göstərirdi..."
Tarixçi İbn əl-Əsirin ifadəsi ilə desək, " şəhərdə əhalinin kökü kəsilirdi..."
Yazıçı Yunus Oğuz isə sanki kimlərəsə ultimatum verib xəbərdarlıq edir
"...Bəli qılınc həmin qılıncdır. Qul isə həmin qul deyil daha..."
Yunus Oğuzun romanından belə bir nəticə çıxır ki, Çingiz xanlar həmişə hər vaxt dünya tarixinin harmoniyası olaraq qalır. Lakin fikrimcə ümumdünya tarixi yoxdur. Hər sivilizasiya dövrünün öz tarixi var. Sadəcə onu qələmə ala biləsən, onu özününkü edə biləsən.Bax budur qəhrəmanlıq!
Və bu qəhrəmanlıq səhifələrində özünü, qələmini görə biləsən vəsf etdiyin qəhrəmanın ürək döyüntüsünü eşidə biləsən.Yunus Oğuz Çingiz xanı təsvir edərkən onu döyüşdən-döyüşə keçirərkən həssas bir fəallıq göstərir. Nəticədə onun əsərində biz sərkərdə Çingiz xanı görürük.Faktiki olaraq Azərbaycan ədəbiyyatında tarixi roman janrındakı boşluğu dolduran və onu möhkəmləndirən bu əsər ədəbiyyatımızın təntənəsidir!
"Çingiz xan" romanında müxtəlif ərazilərin fəth edilməsi, süqutu, yenidən dirçəlməsi məsələsini əhatə edən fəsillər var. Məsələn "Tərpəniş" "Otrarın süqutu", "Səmərqəndin süqutu", "Buxaranın süqutu", "Xarəzmşah dövlətinin süqutu", "Sultan Cəlaləddinin ilk döyüşü" və s.
Lakin bu fəsillər nə qədər müstəqil olsalar da bir qırmızı xətdə birləşirlər.Çünki bu fəsillərdəki hadisələr bir-birini əvəz edir.Çingiz xanın xarakteri açılır daha da dolğunlaşır.
Romanın dili, uslubu, hadisələrin bir-birini tamamlaması nə qədər həssaslıqla işlənsə də diqqətdən yayınan məsələ var. Məsələn əsərin 353-cü səhifəsində " Sultan Cəlaləddinin ilk döyüşü" hissəsində müəllif yazır !" Düşmən orduları Bamiran Pəncəşir vadisində üz-üzə gəldi.Qarşıda onun ilk və böyük savaşı olacaqdı.Sultan bu savaşa ciddi hazırlaşırdı..."Fikrimcə burada müəllif yalnışlıq edib.Tarixdə Pəncəşir vadisi yoxdur.Pəncşir vadisi var.Pəncəşir sözü ilə Pəncşir sözü arasında böyük fərq var.Məsələn 1.Pəncşir vadisi-yəni o vadinin üstündə dayanan beş şir..
2.Pəncəşir vadisi-yəni şir pəncəsi...
Fikrimizi bir az da aydınlaşdıraq. Məsələn qədim Kür üstündən salınan körpülərə girişdə yolun sağ və sol tərəfindəki şir heykəllərinə yəqin ki fikir vermisiniz.Xatırladım ki , şir heykəli bizim Şərq mifologiyasında hünər, güc timsalında təsvir olunur.Pəncşir vadisi Əfqanıstanda da qəhrəmanlıq rəmzidir.1979-cu ildə sovet qoşunlarına qarşı ən güclü cəbhə olub.(9-cu rota filmini xatırlayın)Digər tərəfdən əfqan dərsliklərində və xəritələrində "Pəncəşir" sözü yoxdur.
Amma bununla bərabər Yunus Oğuzun "Çingiz xan" romanı bu mövzuda yazılan əsərlər sırasında tədqiqat-axtarış metodologiyasına görə fərqlənir və diqqəti cəlb edir.
Rövşən Novruzoğlu,
Siyasi elmlər üzrə fəlsəfə doktoru politoloq