Sərhədsiz dünya
16:00 MədəniyyətFiruz MUSTAFA
Və yaxud Gələcək dünyanın yığcam layihəsi
Davamı
Gələcək - tarixdir
Artıq keçmişə qovuşmuş vaxtın, daha doğrusu, tarixin tədqiqi ilə məşğul olmaq adi, ənənəvi səciyyə daşısa da, gələcəyin tarixi ilə məşğul olmaq çoxları üçün absurd, mənasız, ən yaxşı halda, fantastik ideya olaraq qalmaqdadır. Doğrudur, futurologiya, proqnozlaşdırma, planlaşdırma və s. kimi elm sahələri (və ya sahə elmləri) bilavasitə gələcəyin problemləri ilə bu və ya digər dərəcədə maraqlanır; amma onlar dar təsəvvürlər çərçivəsindən kənara çıxa bilmir; görünür, bu natamamlıq ondan irəli gəlir ki, həmin sahələrin mütəxəssisləri gələcəyə yalnız ideyaların pərvəriş tapacağı münbit zəmin kimi baxır, insan faktorunu arxa plana keçirirlər. Bizsə gələcəyə insan tarixi kimi yanaşdığımızdan, daha çox real gerçəkliyin atributlarına söykənir, konkretliyə üstünlük veririk.
İnsan (bütövlükdə bəşəriyyət) öz keçmişinə düzəliş edə bilməz. Keçmiş artıq keçmişdə qalıb; yalnız gələcəyi müəyyən planlar əsasında "düzəlişlərlə" qurmaq olar.
Əlbəttə, hər dövlətin, hər millətin gələcək haqqında öz planları mövcud olur. Filan kəndi, filan şəhəri salmaq; elmə, mədəniyyətə filan qədər vəsait ayırmaq; hərbə o qədər, maşınqayırmaya bu qədər diqqət yetirmək; yaxın 5-10 ilin büdcəsini müəyyənləşdirmək... Amma, qeyd etdiyimiz kimi, bütün bunlar ayrı-ayrı dövlətlərin "plan-prospektinə" daxil olan cari layihə və öhdəliklərdir. Əgər düşünsək ki, zaman keçdikcə bizim mövcudluğumuzu təmin edən kommunikativ dünya vahid, bütöv bir orqanizmə çevrilməkdədir, hazırlanan lokal layihələrin nə qədər natamam, zəif, birtərəfli olduğu tam aydınlığı ilə nəzərə çarpır.
...Və biz belə qənaətə gəlirik ki, bu gün təkcə ekoloji və hərbi sahələrdə deyil, insanın həyatı ilə bağlı olan bütün sferalarda qlobal problemlər mövcuddur və sözsüz ki, həmin problemlərin qlobal həlli istiqamətində, ardıcıl, məqsədyönlü işlər aparılmalıdır. Amma baş verən proseslərə ötəri bir nəzər belə sübut edir ki, bu gün dünyanın ümumi iqtisadi-siyasi-mədəni-hüquqi parametrlərini dəqiqləşdirən və ya tənzimləyən elə bir güclü mexanizm (rıçaq) yoxdur. Dünyanın bir tərəfində aclıq, bir tərəfində firavanlıq; bir yanda ölüm, bir yanda dinclik; bir qütbdə demokratiya, digər qütbdə istibdad, oliqarxiya... Hələ də bir çox ölkələrdə insanlar dərisinin rənginə, gözünün quruluşuna, milli-irqi mənsubiyyətinə görə təqib və təhqirlərə məruz qalır; hər gün minlərlə insan bir çox ağıldankəm siyasətçilərin avantürist ideyalarının qurbanı olur; din və dil fərqlərinə, siyasi mənsubiyyətlərinin ayrılığına görə hələ də insanlara divan tutulur, edam ağacları qurulur. Bəşəriyyət hələ də ölümlə, qırğınla, qiyamətlə, hikkə ilə hamilədir; bu təhlükəli "doğuşun" fəlakətli sonucunu görmək üçün heç də böyük ağıl sahibi olmaq gərək deyildir.
Yer kürəsi onlarca irili-xırdalı dövlətlərə parçalansa da, əslində bir neçə superdövlətin nəzarəti altındadır. Bu nəhəng dövlətlər XX əsrdə müxtəlif leksik ifadələrlə adlandırılsalar da (ikilər, üçlər, dördlər, yeddilər, doqquzlar və s.), mahiyət etibarilə, vahid, yekdil bir missiyanı icra etmək niyyətində bulunmuşlar: dünyaya ağalıq etmək; heç olmazsa, Yer kürəsinə səpələnmiş dövlətlərin çoxunda təsir, nüfuz dairəsinə malik olmaq.
Heç kəsə sirr deyildir ki, dünyanın siyasi-iqtisadi müstəvisində baş verən olaylar çeşidli maraq və ambisiyalarla sıx şəkildə bağlıdır. Buraya fərdi maraqdan tutmuş milli maraqlara, qrup marağından tutmuş regional maraqlara, tayfa marağından tutmuş partiya... maraqlarına qədər rəngarəng "maraq növləri" daxildir. Baş verən müharibələrin çoxu etnik, ərazi... maraqları, həmin maraqların daşıyıcılarının praqmatik arzuları ilə müşayiət olunur. Bəzən qrup, tayfa marağı milli maraqdan, bəzənsə siyasi maraq dövləti maraqdan üstün olur.
Nədənsə bütün hallarda sadaladığımız və sadalamadığımız maraq növləri bəşəri maraqdan üstün olur. Halbuki dünyanın qanunları daha çox kosmik prinsiplərə əsaslanmalıdır.
Dünya vahiddir. Əgər biz bu prinsipi qəbul ediriksə, deməli, dünyada baş verən bütün proseslər - təkcə təbii yox, iqtisadi-siyasi proseslər belə vəhdətdədir və ya vəhdətdə olmalıdır. Bunu dünyanın gedişatı, "əzəli" və "sonu", rəngi və çaları, əlqərəz, dünyanın məntiqi tələb edir. Dünyanı parçalayan bizik, yəni dünyanın övladlarıdır. Biz vahid orqanizm hesab etdiyimiz dünyanı hissəciklərə böldükcə o, bir növ kiçilir, öz "daxilinə" çəkilir, öz "içinə" yığılır. Bəli, Dünya vahid canlı orqanizmdir. O, öz qisasını almaq üçün özündə hər zaman qüvvə tapa bilər. Bizim (?!) kəşf etdiyimiz nüvə silahı dünyanı bir neçə dəfə (hər halda 50 dəfədən çox!) ölümə məhkum etməyə qadirdir. Fəqət dünyanın çoxsaylı dağıntılara məruz qalmağa uzun müddət səbri çata bilməz. O, yalnız bir dəfə, yalnız bir təkanla dağılacaq və həm də bizim Yer kürəmizi, "insanların planetini" (A.de S.Ekzüperi) bizim gücümüz, qüdrətimiz yox - bizim hikkəmiz, hətta mən deyərdim ki, bizim gücsüzlüyümüz, zəifliyimiz parçalayıb məhv edəcək.
Dünyanın sərhəd zolaqları - əslində dünyanın fiziki parçalanması deməkdir. Bu cür parçalanma heç vaxt insanı və dünyanı yaxşılığa doğru apara bilməz. Bu, dünyanın, sonucda total məhvinə aparıb çıxara bilər. Əslində isə, dünya "birləşmiş qablar qanunu" prinsipi üzrə yaşamalı və idarə olunmalıdır.
Əlbəttə, dünyada baş verən ictimai-sosial proseslər heç də primitiv səciyyə daşımır və təbii ki, "dünya problemini" bəsit yollarla həll etmək qeyri-mümkündür; bu həqiqəti dərk etməməyin özü bağışlanılmazdır. Millətlərin, xalqların avtomatik qaydada çulğalaşmasından, "birləşməsindən", "hibritləşməsindən" danışmaq sadəlövhlük olardı. Ələlxüsus, millətlərin öz müqəddəratını həll etməyə daha çox can atdığı çağdaş mərhələdə bu barədə düşünməyin özü belə absurddur. Zorakılıq vasitəsilə "birləşməyin" ən bariz nümunəsi kimi keçmiş SSRİ "calağını" xatırlatmaq kifayətdir. Görünür, dünya birləşməzdən əvvəl - inteqrasiyadan öncə differensasiyaya məruz qalmaldır. Yalnız bərabərhüquqlu xalqların eyni hüquqi müstəvidə birləşməsi zərurətindən danışmaq olar. Bir xalq digər xalqın "tərkibində" qalmaqla, üstəgəl, zorakılıqla, Dünya birliyinə qovuşa bilməz.
Bizim doktrinamızda (əgər belə demək təbiri- caizsə) söhbət azad insanların və müstəqil xalqların eyni siyasi-sosial müstəvidəki "bərabərliyindən" gedir; bəziləri üçün bu ideya xəyalplov kimi görünsə də!
Hər halda bizim gəldiyimiz qənaət belədir ki, müxtəlif ambisiyalardan doğan "parçala, hökm sür" siyasətinə son qoyulmalı, bəşəri inkişafın, bəşəri tərəqqinin yeni modeli hazırlanmalı, iki sistem arasındakı məlum "antoqonist" ziddiyyətlərin fövqündə dayanan "üçücü" bir xətt - yol formalaşmalı, dünyanın bütün vətəndaşları hürr və dürr yaşamalı, Dünya və Vətəndaş öz bütövlüyünü bərpa etməlidir.
Dünyanın siyasi xəritəsində zaman-zaman aparılan "düzəlişlərə" son qoyulmalı, daha doğrusu, Yer kürəsini parçalayan fiziki sədlər birdəfəlik götürülməli, Yerin bağrını dələn sərhəd dirəkləri məhv edilməli, Dünya sərhədsiz olmalıdır. İlkin mərhələdə, heç olmazsa dünya birliyinə daxil olan ölkələr arasında sərhədlər şəffaflandırılmalıdır.
Dünyanın "sərhədsizliyi" ilk baxışda kosmopolit nöqteyi-nəzər, utopik arzu kimi görünsə də, bəşəriyyətin gələcək həyatını bunsuz təsəvvürə gətirmək mümkün deyildir. Bəziləri üçün kosmopolit - utopik - idillik - fantastik görünəcək, bəzilərində istehza doğura biləcək, bəzilərinin sayıqlama adlandıracağı bu fikir əslində təkzibedilməz reallığa söykənir. Özünü fatal düşüncədən, mistik xülyadan, xəstə illüziyadan uzaq hesab edən müəllif belə bir qənaətə qəfildən, birdən-birə gəlməmişdir. Belə bir nəticəyə gəlməyin əsasında, əlbəttə, nəsə fövqəladə vergi impulsları və ya Nostradamus "proqnozları" da dayanmır. Bu, sırf elmi-nəzəri əsasa söykənən baxışların təzahürüdür.
Dünyanın (və özünün) yaranmasında öz rolunu və yerini müəyyənləşdirmək insan üçün çətin olsa da, dünyanın (və özünün) mövcudluğunun mahiyyətini müəyyənləşdirmək mümkündür.
Yəni "sən necə yarandın?" sualına dəqiq elmi cavab tapmaq bu gün müşkülsə də, "sən nə üçün yaşayırsan?" sualına cavab aramaq mümkündür və bu sualı özü-özünə vermək hər bir normal adamın insani borcudur.
Təkcə 20-ci yüzilliyin müharibələri, həmin müharibələrin dəhşətli nəticələri bizim hamımızı bu gün məlum Şekspir sualı qarşısında qoymalıdır: "Olum, ya ölüm?". Nə etməli? Doğrudan da, nə etməli? Tayfa savaşlarını, etnik qırğınları, milli müharibələri, dövlətlərarası münaqişələri davam etdirməli, yoxsa mövcud vəziyyətdən birgə çıxış yolları axtarmalı? Soyuq və isti müharibələrin alovundan minlərin, milyonların cəsədindən tonqal qalamalı, yoxsa kütləvi qırğınlara birdəfəlik son qoymalı?
Kaman-ox savaşından nüvə müharibəsinədək "şərəfli" (bəlkə də şərəfsiz) bir yol keçmiş bəşər övladı öz tarixi boyu minlərlə kiçik və böyük hərbin şahidi və ya iştirakçısı olmuş, bəşəri sivilizasiyanın məhvində az və ya çox dərəcədə rol oynamışdır. Təkcə Avropa ölkələrinin müharibələrdə verdiyi insan itkisi 17-ci əsrdə 3,3 milyon nəfər, 18-ci əsrdə 5,4 milyon, 19-cu əsrdən 20-ci əsrin əvvəlinədək (I Dünya müharibəsinəcən) 5,7 milyon, I Dünya müharibəsində 10 milyona qədər, II Dünya müharibəsində 50 milyon nəfərdən çox olmuşdur. Bu, təkcə Avropa qitəsindəki itkilərin statistikasıdır. Bəs digər qitələrdə necə, sülh və əmin-amanlıq olmuşdur? Əsla! Ümumiyyətlə indiyəcən bəşər tarixində baş vermiş 14500-ə qədər müxtəlif miqyaslı müharibələrdən 3 milyard yarımdan çox insan tələf olub. Müharibələrdə çəkilən xərc qızıla çevrilsəydi ekvator xəti boyunca Yer kürəsinin "belinə" 10 kilometr enində 8 metr hündürlüyündə qızıl çəkmək olardı. Dünyamız öz tarixi boyu müharibə meydanına çevrilmiş, insan sallaxanasına bənzəmişdir. Halbuki Yer üzündə hər bir insanın və hər bir xalqın yaşamaq haqqı var; nə yazıqlar ki, bu haqq çox vaxt insanın öz həmnəsli tərəfindən tapdanıb.
ARDI VAR